T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
KOCAELİ / BAŞİSKELE - BAŞİSKELE KIZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ

Verimli Ders Çalışma için Dikkat Edilmesi Gereken Hususlar

 

Verimli Ders Nasıl Çalışılır....

 

1)      Öğrencinin kendi kişiliğine en uygun çalışma yeri ve saati seçilmelidir. 

2)      Her ders için yapılması gereken ders yükü hesaplanmalı, iyi not almak için ne kadar çalışması gerektiği tahmin edilmelidir. 

3)      Öncelikle en zor gelen dersten çalışmaya başlanmalı, bu ders için her gün belirli bir çalışma süresi ayrılmalıdır. Başlangıçta zor gelen ders için en fazla süre ayrılmalı derse karşı yeterli ilgili uyandıktan sonra diğer derslere göre bu süre dengelenmelidir. 

4)      Ders çalışmak için belirli bir yer ayrılmalı ve bu yer çalışmanın dışında başka hiçbir iş için kullanılmalıdır. 

5)      Çalışma yeri ders çalışmaya uygun olmalıdır. Örneğin yatakta çalışmak yerine, masa başı, kütüphane tercih edilmelidir. 

6)      Ders çalışma miktarı konusunda kuralları belirlemek gerekir.  Örneğin İngilizceden on yeni kelimeyi defterime yazmadan ve ezberlemeden masa kalmayacağım. 

7)      Öğrenci sıkıldığı zaman çalışma yerinden ayrılmalıdır. Ama kendisine ayrılmadan önce küçük bir bölüm daha bitirmek ya da bir iki dakika masada kalma şartını koymalıdır. 

8)      Çalışma ortamı dikkat dağıtıcı öğelerden arındırılmalıdır ve çalışma için gerekli malzemeler hazır bulundurulmalıdır. 

9)      Çalışma süresi yavaş yavaş artırılmalıdır. Dikkati on dakikada dağıtan hayal kurmaya başlayan bir öğrenciden bir saat masadan kalmamasını beklemek gereksiz bir zorlama olacaktır. 

10)   Çalışma ve başarma hedefleri başlangıçta ulaşabilecek düzeyde tutulmalıdır.  

Not : Çalışmaya karşı irade ve istek çalışmaya etkileyen olumlu ve olumsuz etkenleri kontrol altına almakla gelişebilir. 

 

OKUL OYUNU 

Her oyunun belli kuralı vardır. Başarılı olabilmek için oyunu kuralına uygun olarak oynamak gerekir. Okulu bir oyun ortamı olarak düşünürsek bu oyunun kurallarını çok iyi bilip ona göre oynamamakla başarılır eyer öğrenci kendini okula gitmeye mecbur hissediyorsa ve kuralları değiştiremiyorsa bu oyunu zevkli hale getirmek iyi oynamak ve başarı olmak durumundadır. Oyunun en önemli kuralı öğretmeni çok iyi tanımaktır.  

İSOAT 

Yöntem: ' izle' 'Sor' 'Oku' 'Anlat' 'Tekrarla' 

1)      İZLE: göz atma 

Konunun  genel olarak anlaşılabilmesi için bölüme baştan sona genel bir göz atılması gerekir. 

Alt başlıklar dikkatlice okunarak aralarındaki ilişkiler kavranmaya çalışılır eğer  varsa önce özet okunur.  

2)      SOR: soru sorma 

Bölümdeki başlıklar ve alt başlıklar soru haline çevrilerek bir karta yazılmalıdır. Tıpkı problem çözmede olduğu gibi sorulara cevap bulmak için amaçlı bir okuma yapılmalıdır. Soruları hazırlarken şu üç nokta üzerinde durulmalıdır. 

A-     Tanımlar 

B-      Benzerlik ve ayrılılıklar 

C-      Örnekler  

3)      OKU: okuma işaretleme 

Soruların cevabını bulmak üzere öğrenci okumaya başlamalıdır. Bu adımda okuma ve işaretlemenin birlikte sürdürülmesi gerekmektedir. Koyduğu işaretler sınavda konuyu hatırlamasına yardımcı olacaktır. Sorunun cevabını bulduğunda hemen altını çizmeli ve çalışma kartında ayrılmış yere yazmalıdır. 

Bir konunun önemli noktaları aşağı yukarı dört yerde toplanmıştır. 

a)Paragrafın ilk cümlesi 

b)Grafikler tablolar çizelgeler 

c)Anahtar kelimeler  "özet olarak" genellikle sonuç olarak her zaman gibi kelimelerin ardından gelen cümleler ana fikri açıklarlar. 

d)Bölüm özetleri o bölümü ana hatlarıyla açıklarlar konu hakkında en temel bilgileri verirler.  

4)      ANLAT: sesli anlatım 

Her bölümü okuduktan sonra öğrenci soruların cevabını kendi kendine anlatmalıdır. Böylece bilgi belleğe yerleşmeye başlayacaktır.  

5) TEKRAR: Bütün 

Konu tekrarı cevaplanmayan sorular ya kitapta işaretlenen sayfalara veya not edilen kartlara bakılarak öğrenilmeli ve birkaç defa tekrarlanmalıdır. Bu tekrarlar her gün o ders için yapılmalıdır. Sınavdan bir gün önce bir tekrar yapılmalıdır. Eğer bilgi belleğe iyice yerleşmemişse ve anında hatırlanmıyorsa o konu bilinmiyor demektir. 

Bir dersi beş aşamada okuyarak kalıcı şekilde nasıl öğrenilebileceği açıklandı.  

DERS NOTU TUTMA YÖNTEMİ 

Bir öğrenci öğretmenin vurguladığı üzerinde durduğu yerlere dikkat ederek ders çalışmalıdır.  Sınava hazırlanırken hazırlanacak en önemli iki kaynak ders kitabı ve ders notlarıdır. Düzenli notlara sahip olan bir öğrencinin başarı yarı yarıya artmış olur. 

1)Başlık ve alt başlıklar kullanılmalıdır.

2)Renkli kalem kullanarak önemli noktaları göze çarpıcı hale getirilmelidir. 

3)İlave edilecek açıklayıcı bilgiler için sayfanın sağ ve sol kenarlarında yer bırakmalıdır. 

4)O gün ders notları ile bir sonraki ders notları arasında mutlaka yarım sayfa boş bırakılmalıdır. 

5)Ders den çıkar çıkmaz ya da aynı gün içinde notlara kısaca göz atılmalı anlaşılmayan yerler işaretlenmelidir. 

6)Ders en can alıcı noktaları iki üç cümle ile özetlenmelidir. 

7)Anlaşılmayan noktaları gelecek ders öğretmene sormak için bir hatırlatma notu yazılmalıdır. 

8)Ertesi ders öğrenci anlamadığı bu noktaları öğretmene sormalı ve öğretmenin verdiği cevabı boş bıraktığı yarım sayfaya yazmalıdır. Öğretmenin verdiği cevaplar önemlidir çünkü o zamana kısıtlığı olduğu için en önemli noktaları sıralar ve ezberden cevapladığı için en temel fikri özetler. 

Ancak öğretmene sorular derste yeni konuya başlamadan veya konu bitiminde ya da soru sormak için ayırdığı vakit içinde sorulmalıdır.  

TEKRAR SÜRESİNİN DAĞILIMI: 

1)Tekrarlar aralıklı yapılmalıdır. İlk tekrar dersten hemen sonra ikinci adım ise her ders için her hafta yapılmalıdır. 

2)Esaslı tekrara sınavdan birkaç gün önce başlanmalıdır. 

3)Tekrarlar ders çalışılan yerde yapılmalıdır. 

4)Tekrarlar sesli olarak yapılmalıdır.  

SINAV DURUMDA RAHATLAMA: 

Sınav kaygısıyla baş etmenin en iyi yolu sınava iyi hazırlanmaktır. 

1)Sınav odasına vaktinde gelinmelidir. 

2)Öğrenci kalem silgi ve benzeri tüm gerekli malzemeyi yanında bulundurmalıdır. 

3)Sınavdan önce öğrenciler aralarında tartışmaktan kaçınılmalıdır. 

4)Öğrenci çalıştığı halde sınavda aniden hiçbir şey hatırlamadığını gördüğünde paniğe kapılmamalı ipuçlarını kullanarak çağrışımlar yapmalı konuyu hatırlamaya çalışmalıdır.  

ŞİMDİKİ ZAMANDAN YARARLANMANIN EN İYİ YİRMİ YOLU  

DERS NE ZAMAN ÇALIŞILIR: 

1)Çalışmaya hoşlanmadığınız dersten başlanır. Maraton şeklinde ders çalışma düzeninden kaçının 

Ders çalışma oturumlarını kısa tutun mola vermeden blok çalışmalar yapmayın. 

3)Günün sizin için verimli olacak zamanını belirleyin. 

Pek çok iş adamı güne çoğumuzun uykuda olduğu sabahın çok erken saatinde başlarlar. Atletlerin ve yoga yapanların en iyi çalışmalarını saat dokuzdan önce tamamladıkları bilinir. 

4)Bekleme zamanlarından yararlanın 

Otobüsün gelmesi için beş ile on beş dakika dişçi de yirmi dakika dersler arasında on dakika derken beklemede geçen zaman süresi birikir. 

5)Belirli bir çalışma alanı belirleyin ve oraya kullanın. 

Derslerinize sürekli olarak aynı yerde çalışırsanız bedeniniz buna alışır dikkatini toparlamak kolaylaşır. 

6)Oturduğunuz yerde çok rahatlayıp gevşemeyin, öğrenme enerjiyi gerektirir. 

7)Kütüphaneyi kullanın; Kütüphanede daha kısa zamanda daha çok şey öğrenilir. 

8)Dikkatinizin dağıldığı fark edin. Dikkatinizi dağıtan bir düşünce olduğu zaman onu fark edip sonra kafanızdan atmaya çalışın. 

9)Birlikte yaşadığınız kişiler çalışma zamanı üzerine anlaşın. Kurallarınızı açıkça ortaya koyun ve bunları uygulayın. 

10)Gürültüden uzak durun. 

11)Başkalarının sizin zamanınızı nasıl kullandığı dikkat edin. 

12)Telefondan uzak durun. 

13)Hayır demeyi öğrenin. 

14)Kapınıza rahatsız etmeyin yazısı asın.   

BİR NOKTADA TAKILIP KALDIĞINIZDA KENDİNİZE SORA BİLECEĞİNİZ SORULAR 

15)Amacıma ulaşmada yararlı olabilecek bir görev (iş) ne olabilir. 

16)Kendimi çok zorluyor muyum? 

17)Kusursuz olmak zorunda mıyım? 

18)Vaktimi nasıl boşa harcadım. 

19)Şimdi yaptığım iş için kendime ücret verir miydim? 'Bir öğrenci olarak bir işte çalışıyorsanız aldığınız ücreti hak ediyor  musunuz ?' 

20)Bir şey daha yapabilir miyim? 

" Çevrenize şöyle bir baktığınızda üstün zekâ ve bilgi düzeyinde olmayan fakat sarsılmaz irade sahibi büyük işler yapmış veya çok yüksek puanlarla iyi bölümlere yerleşmiş başarı insanlar görebilirsiniz". 

ÖĞRETMENİ TANIMAK: 

Öğrenciler genellikle sevdikleri öğretmenlerin derslerine ilgi duyar. Rahat ilişki kurmadıkları öğretmenlerin dersleri de hep ihmal edilir. Sonuçta bu işten zararlı çıkan öğrenci olur. Bazı durumlarda öğretmenin anlattıkları yeterince açık olmaya bilir. Öğrenci daha hırslı olmak öğretmenle isteğini ve ilgisini sorduğu sorular ortaya koymak zorundadır. 

"Eğer bu yazılarda yer alan tüm önerileri yerine getirdiyseniz artık siz 

·         ne yapacağını bilen 

·         belli bir hedefi olan 

·         programlarını yapan 

·         kendini ruhen ve bedenen çalışmaya hazırlamış bir insansınız.

 

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 05.10.2019 - Güncelleme: 26.12.2019 13:07 - Görüntülenme: 4027
  Beğen | 9  kişi beğendi